Parní lokomotivy 464.053 Ušatá a 555 0301 Němka před rotundou muzea v Lužné
Železniční muzeum ČD v Lužné u Rakovníka.
Výrobci lokomotiv a tendrů na dobových tabulkách, co název to pojem.
Je léto, čas dovolených a výletů. Možná máte už dávno jasnou představu o všech místech, která chcete o letošní dovolené navštívit. V tom případě vám to teď trochu zkomplikuji. Existuje totiž jedno místo... Malí kluci tam mají tak trochu oči navrch hlavy a jiní malí kluci, kteří se skrývají v těch velkých, tam zase zasněně vzpomínají na své dětství, na časy, kdy třeba jako kluci cestovali z dnes už neexistujícího nádraží Praha Těšnov vlakem taženým parní lokomotivou. Kdoví, možná tu najdete tu, která vás kdysi vezla. Snad si vzpomenete i na noční jízdu otevřenou krajinou, na charakteristickou vůni kouře a na chomáče jisker za oknem osobního vagónu. A pokud jste třeba mladší a nezažili jste nádraží s parními lokomotivami a přestávky v jízdě, kdy se doplňovala voda do nádrže nebo uhlí do tendru, stejně má v sobě svět starých lokomotiv jisté kouzlo, které vás uchopí a nepustí. Ten krásný svět, o kterém mluvím, najdete v Lužné u Rakovníka. Nachází se jen kousek cesty od nádraží a tak není od věci, naladit trochu správnou atmosféru a náladu cestou vlakem, jako jsme to udělali my.
Pan výpravčí, pokladní, hlasatel nádražního rozhlasu a kdo ví kdo ještě v jediné osobě obsluhy malého nádraží se sice velmi podivil, když jsme chtěli zaplatit léta neexistující rychlíkový příplatek, ale nakonec se na nás ani moc nezlobil a dal nám slevu na jízdenku. "Jste dva, tak vám dám slevu jako skupině," usmál se na nás a my jsme byli trochu v šoku. Železnice se během času, kdy jsme po ní nejezdili, hodně změnila. Na tratích jezdí jiné lokomotivy, lokálky i vagóny, vyrostly nové železniční koridory. I lidé modré armády jsou dnes jiní, než dříve. Pojem efektivita je znát na každém kroku. Ale vraťme se zpátky k vůním starých časů a k železniční historii.
Parní vůz M 124 001 přezdívaný Komarek
To, co vás možná napadne jako první, bude myšlenka na to, že naši tátové, dědové a pradědové měli šikovné ruce. Obrovské ocelové kolosy vzbuzují úctu a jsou dokladem nezměrného úsilí, píle a umu. Možná si řeknete, že dnes už tak šikovní lidé nejsou. I mne tato věta napadla, ale hned jsem se za ni v duchu omluvil. I dnes totiž mají někteří lidé stejný fortel, jako tehdejší tvůrci parních lokomotiv. Lidé, kteří udržují nádherné historické lokomotivy v provozuschopném stavu, nebo se snaží v potu tváře opravit dávno odepsaný vrak lokomotivy nebo vagónu, aby se z něj mohl stát obdivovaný exponát železničního muzea.
103 001-4 Původně elektrická lokomotiva v roce 1998 přestavěna na akumulátorovou. Sběrač a část elektro výbavy demontovány.
Prohlídka a fotografování v areálu muzea nám zabraly příjemné čtyři hodiny. Když jsme byli unavení a hladoví, dostalo se nám stylového oběda i občerstvení v místním jídelním voze. A co následovalo po obědě? Přece zase fotografování! Slunce se na své dráze posunulo o kousek dál a umožnilo nám zachytit obrázky, které byly po ránu proti slunci. Užili jsme si krásný výlet a teď se pokusíme podělit se s vámi o své fotografie. Jedinou docela maličkou kaňkou na jinak velmi vydařeném dni, byla zpáteční cesta lokálkou. Ne, nebyla opožděná, ani se neporouchala. České Dráhy nás dovezly na konec naší cesty spolehlivě a na čas. Jedinou vadou na kráse tak bylo téměř nesnesitelné horko uvnitř vozu. Toho dne se rtuť na teploměru vyšplhala na třiatřicet stupňů Celsia ve stínu a uvnitř vagónu tak nejspíš nechybělo mnoho ke čtyřicítce.
Lokomotivy Brejlovec a Karkulka (červená)
Parní trakce
475 1142 - "Šlechtična"
423 094 - "Velký bejček"
556 0271 - "Štokr"
555 0301 - "Dvaapadesátka" podle označení BR 52, s nímž jezdily lokomotivy v Německu nebo prostě "Němka"
387 043 - "Mikádo"
Některé lokomotivy a mezi ně patřilo i Mikádo, Papoušek, Tří áčko a mnohé další, byly "zaparkovány" v rotundě, proto nebylo možné pořídit jejich celkové pohledy.
477 024 - "Papoušek"
324 391 - "Tří áčko"
464 053 - "Ušatá", "Bulik", "Bulan"
434 2298 - "Dvojka"
300 619 - "Kafemlejnek"
422 002 - "Malý bejček"
Motorová trakce
T478 3001 - "Brejlovec"
T334 0869 - "Rosnička"
T444 030 - "Karkulka"
T669 0085 - "Čmelák"
T679 1600 - "Sergej"
Historické vagóny
Lokomotivy a vagóny čekající na záchranu
555 3221 - "Mazutka"
(A patrně druhá mazutka - možná německá, aspoň tendr může být z německé BR 042, ale mohu se samozřejmě mýlit.)
A to je prozatím z Lužné všechno. Když jsme se probrali fotografiemi, uvědomili jsme si, že jsme zdaleka nenafotili všechno, co bylo hodné zachycení, jiné obrázky by zase osamoceně působily trochu vytržené z kontextu. Prostě jsme se dobrali toho, že si návštěvu železničního muzea v Lužné u Rakovníka budeme muset zopakovat. A až se tak stane, určitě se s vámi podělíme o nové zážitky i obrázky. A pro ty z vás, kdo už jste celí natěšení a nedočkaví, připojujeme odkaz na webové stránky muzea.
© Jobe & Bety 8.7.2010